Lak Renovatieproject 900 classic cabrio MY 1993 juli 2017

Sinds juni 2017 staat deze 900 classic cabrio bij ons voor een volledige lak renovatie.

Op het oog was dit een mooie auto dus waarom opnieuw spuiten? Hieronder proberen we uit te leggen waarom:

Saab 900 S Aero 1993 in Le Mans blauw, blauwe kap donkergrijs leder. Mooie roestvrije auto en zeer goed onderhouden. Maar als je kritisch kijkt dan zit de hele auto onder de schuureilanden of te wel de zg " brandplekken" Voor een leek onzichtbaar maar voor een kritisch oog duidelijk.
Tijdens controle blijkt de auto een of meerdere keren overgespoten te zijn met watergedragen lakken, ook zijn er hier en daar reacties met de grondlaag en diverse primer tussenlagen. Dit alles bij elkaar geeft dit resultaat. Na een keer grondig polijsten lijkt het dan weg te zijn waarbij het na een weekje weer naar boven komt, zo sterk zelfs dat je het met je nagel bijna kunt voelen.

De huidige eigenaar wil dit opgelost hebben en daarom hebben wij besloten om de body te demonteren en volledig kaal te schuren, niet de snel en niet te grof omdat er dan teveel warmte in het plaatwerk komt te zitten en je weer vervormingen krijgt die je toch vooral niet wil. Langzaam schuren, tussentijds koelen en met fijne korrel. Zeer tijdrovende klus maar met een super resultaat. (zie foto)

Tijdens het schuren komen we bv een aantal roestplekken tegen onder de lak (lak was dus nog gaaf zonder zichtbare plekken) die in het verleden weggewerkt waren op de Teun de Beun manier, snel schuren, plamuren en spuiten en weg is je roestplek. Ja, het 1e jaar wel, dan komt het weer terug.

Roest kan je op 2 manieren verwijderen: nl met stralen/chemisch oid en het er ronduit uitknippen zodat het gezwel daadwerkelijk voor je voeten op de grond ligt, hierbij is het noodzakelijk dat er nieuw plaatwerk ingelast wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid roest, de aard van de constructie en dikte van het materiaal kies je voor een van deze mogelijkheden.

De gehele body is na het kaal en strakmaken van het plaatwerk in de epoxy lak gespoten, minimaal een week laten drogen (zonder infrarood).
Dan nogmaals uitvlakken en plaatselijk heel licht bijwerken met bodyfiller, zo minimaal mogelijk. Wederom in de epoxy en weer een week laten uitharden.
Hierna is de auto gepoten in de 1e primer laag, uitvlakken en een 2e primerlaag.

De auto staat inmiddels in zijn snaarstrakke 229 Le Mans blauwe jas en zijn wij hem aan het opbouwen. Ook de Aeroset is bijgewerkt en opnieuw gespoten in de originele kleur 176.

Tijdels het opbouwen wordt natuurlijk alle aandacht geschonken aan het zuiver afmonteren, elk gat, opening of verbinding wordt dusdanig gemonteerd dat roest geen kans heeft meer, zeker de wielkastranden en onderzijde portieren hebben de volle aandacht. Ook nu is elk detail belangrijk voor een goed eindresultaat.



Foto's van het verdere proces volgen



Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen
Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen Haaima Automobielen


« terug naar lijst    


      weersverwachting
      routeplanner

contact  ]    [  disclaimer  ]             

© Vormidabel webdesign